TEORI PEMBINAAN STONEHENGEWiliam Stukeley keliru bila dinyatakan bahawa lokasi ni dibina oleh Druid tapi setelah diteliti betul2 batu2 tu disusun seolah-olah mempunyai kepentingan sendiri iaitu astronomi.

Gerald Hawkins berpendapat Stonehenge adalah balai cerap yg sgt canggih hingga mampu menentukan Gerhana Matahari dan Bulan juga dikenali sbg Stonehenge Decoded. 

Para Astronom lain menemui kitaran 56 tahun Gerhana Matahari dan Bulan dengan cara mendecode setiap batu pada Stonehenge.
Pada setiap batu tegak, dengan memantulkan cahaya matahari pd posisi tertentu, perkiraan astronomi mjadi sgt tpt. Hebatnya org dulu2.


tapi yg mnjadi misteri, ada batu2 besar tu bkn berasal dr situ, tp diangkut drp tempat lain. Contohnya batu biru hanya terdapat di Wales tp mcm mana diangkut ke situ?

Stonehenge diselaraskan timur laut-barat daya dan keutamaannya adalah utk rmalkan perubahan titik balik matahari dan eqinox. Contoh: bila pertengahan musim panas, matahari muncul tpt di puncak batu tumit atau pun heel stone.dan cahaya pertama matahari ke tengah Stonehenge antara dua susunan batu berbentuk ladam. Mcm mana mereka melakukannya, sudah tentu la memerlukan kemahiran yg tinggi utk menyelaras sudut2 dan ilmu metafizik, astronomi amat diperlukan.
Tetapi wujud ke ilmu2 itu pd masa ini?(jika menurut sejarah)

Ada juga yg berpndpt, Stonehenge ni melambangkan farah besar, komputer, dan berkemungkinan ada kaitan dgn makhluk asing. Teori makhluk asing dikaitkan kerana mustahil manusia telah memiliki teknologi dan ilmu spt itu pd abad tersebut.


Berbalik kpd persoalan sebenar, mcm mana batu besar yg beratnya bertan2 ni diangkut.
1. Aubry Burl mengatakan bahawa batu ni diangkut dgn suatu teknologi .
2. Pendapt Aubry Burl disangkal mana logik ade teknologi tyme tu. Ramai menyatakan bahawa ia hanya diangkut dgn tali dan kayu.

3. Utk mengujinya, mereka telah buat experiment,pada 2001, percubaan utk mengalihkan satu batu besar sepanjang jalan darat dan laut yang mungkin dari Wales ke Stonehenge. Sukarelawan menariknya di atas luncur ( sledge ) kayu di daratan tetapi jika dipindahkan ke replika bot prasejarah, batu tersebut tenggelam diSelat Bristol.
4. Manusia gergasi- ahli Sejarah dan Topografi Irlandia, Gerald Wales telah mengemukakan pendapat ini.Dia mengatakan bahwa Manusia Raksasa telah membawa batu-batu besar tersebut dari Afrika ke Inggris. 

5. Lagenda King Arthur( nama Arthur pun misteri sbb x wujud dlm sejarah). Geoffrey dr Momouth berkata bahawa Merlin yg melakukan pemindahan itu dgn kuasa sihirnya yg memaksa raksasa di Gunung Killaraus utk memindahkanya.



aneh lg, ahli sejarah berpendpt membentuk batu-batu ini memerlukan 20 juta jam manusia menggunakan perkakas primitif yang terdapat pada masa itu.So, maknanya pembinaan ni msti bermula pd zaman paleolitik pertengahan, yg ni pendapat aku je sbb klau check buku sejarah form 4 zaman paleolitk bermula 50000SM-10000SM.