P1 Memperkenal Pekrhidmatan Broadband Berkelajuan Tinggi Pada Bulan Ini



Pada tahun lepas, P1 telah pun mengumumkan kerjasama bersama pihak Telekom Malaysia, dalam menawarkan perkhidmatan jalur-lebar berkelajuan tinggi mereka kepada umum. Dan semalam, pihak P1 telah pun membincangkan berkenaan dengan evolusi baru P1, serta mengumumkan pakejnya akan diperkenalkan pada penghujung Mac ini.





Menurut Michael Lai, P1 pada masa yang sama mengatakan mereka turut sama akan menaik-taraf perkhidmatan tanpa-wayar mereka kepada 4G TD LTE, membolehkan para pengguna menikmati kepantasan internet yang lebih laju berbanding sekarang. Melalui demonstrasi yang pernah diperlihatkan sebelum ini, ia membolehkan pengguna mencapai kadar muat-turun melebihi 100Mbps melalui rangkaian tersebut.

Dan dengan turut sama menawarkan perkhidmatan berwayar mereka melalui pakej HSBB daripada P1, ia bakal menjadikan P1 antara yang menawarkan perkhidmatan 4G TD LTE dan juga fiber optik pada masa yang sama.

Pada masa yang sama, P1 juga bakal mula mensasarkan pengguna perusahaan dan juga perniagaan sepanjang tahun ini. Buat masa ini, hampir 90% daripada pengguna P1 adalah pengguna persendirian, dan dengan SME yang berkembang pesat di Malaysia, ia merupakan salah satu segmen yang boleh diceburi dan diberikan perhatian oleh mereka.

--------------------------------------------------------------

Laporan Harian Metro
PACKET One Networks (M) Sdn Bhd (P1), pelopor perkhidmatan mudah alih 4G di Malaysia, akan melabur antara RM750 juta hingga RM900 juta untuk perbelanjaan modalnya (Capex) bagi melaksanakan pelan Evolusi 2.0 syarikat dalam tempoh tiga tahun.
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Michael Lai berkata, bagi tujuan itu, pihaknya akan membelanjakan antara RM250 juta hingga RM300 juta setahun bermula tahun ini.

“Pelan Evolusi 2.0 P1 membabitkan penekanan terhadap tiga bidang utama iaitu pertama, menjadi satu-satunya syarikat telekomunikasi di Malaysia dan antara beberapa di dunia yang menawarkan gabungan perkhidmatan premium di lokasi tetap dengan keselesaan jalur lebar tanpa wayar 4G, kedua, menjadi peneraju evolusi jangka panjang 4G (TD LTE) dan ketiga, menghubungkan jurang perniagaan.

“Bagi memulakan pelan ini, kami akan memperkenalkan perkhidmatan gabungan jalur lebar gentian optik beserta perkhidmatan tanpa wayar akhir bulan ini,” katanya ketika menyampaikan taklimat media mengenai Evolusi 2.0 P1 di Petaling Jaya, semalam.

Beliau berkata, pihaknya juga bercadang untuk menambah antara 4,000 hingga 5,000 stesen pangkalan milik syarikat menjelang 2015.



“Menjelang akhir tahun ini, kami menjangkakan akan mempunyai 2,300 tapak. Kebanyakan stesen pangkalan P1 mempunyai teknologi dwimod 4G WiMAX dan TD LTE yang dibina untuk saling melengkapi dan lambat-laun membuka jalan kepada peralihan sistematik ke TD LTE yang lebih canggih,” katanya.


Dalam perkembangan lain, beliau berkata, syarikat yakin untuk menarik sejuta pelanggan pada penghujung 2014.

“Pada masa ini, kami mempunyai kira-kira 400,000 pengguna dan menjangkakan mampu menarik lebih 500,000 akhir tahun ini dan seterusnya 750,000 tahun depan,” katanya.


Menurutnya, P1 akan menumpukan usaha untuk membantu syarikat perniagaan di negara ini menjadi lebih cekap, produktif dan lebih menguntungkan dengan meluaskan tawaran kepada pasaran perniagaan, lebih-lebih lagi perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...