Jom ber Experiment Dengan Telur

Apabila anda rendam telur mentah ke dalam cuka selama dua hari, cuka akan melarutkan kulit telur itu. Kulit telur adalah kebanyakannya terdiri Calcuim karbonat dan ini adalah sebab ianya keras dan cuka mengandungi asid asetik. Maka apabila cuka bercampur dengan telur, asid asetik yang hadir dalam cuka melarutkan kulit telur dan telur menjadi elastik. Telur ternyata kelihatan seperti Jeli dan ianya lucu sekali. Dan jika anda melakukan eksperimen yang sama dengan telur rebus, kulit telur akan larut dan hancur dan telur menjadi kenyal seperti bola getah.



Dalam gambar ini, anda boleh melihat bahawa sebiji telur yang disimpan di dalam balang



Tuangkan 9% cuka ke dalam gelas yang telus dan letakkan telur di dalam kaca. Anda akan mendapati bahawa terdapat adalah karbon dioksida dibentuk serta-merta pada permukaan telur.




90% daripada cengkerang telur burung adalah Calcuim Karbonat dan apabila interaksi berlaku dengan asid, kulit telur mula hancur membebaskan CO2.
Selepas 12 hingga 15 jam, anda boleh melihat bahawa calcuim karbonat dari permukaan telur akan hilang dan hanya lapisan nipis lutsinar daripada permukaan telur dan telur terus kekal dan tidak pecah.



Kemudian Keluarkan telur dari kaca cuka dan basuh telur di bawah air mengalir.



Apabila anda membuat perbandingan kedua-dua telur seperti yang ditunjukkan dalam imej, telur yang telah disimpan dalam cuka akan sedikit besar saiznya.


Tiada lapisan kulit keras pada telur ini, malah anda boleh bermain dengan telur ini. lapisan filemnya sangat nipis dan ianya boleh koyak jika ia tidak dikendalikan dengan betul.










Amaran: memakan telur ini adalah berbahaya dan dilarang sama sekali!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...