Etak tidak selamat dimakan?






ETAK dalam dialek Kelantan adalah sejenis hidupan cengkerang dan amat popular dijadikan menu hidangan harian serta dijadikan snek ketika bersantai bersama keluarga dan rakan.
Dikenali sebagai corbicula fluminea dalam bahasa saintifik, ia amat mudah didapati di sepanjang sungai di negeri berkenaan.
Malah, hidupan tersebut turut menjadi sumber mata pencarian kebanyakan penduduk yang mendiami kawasan pinggir sungai kerana permintaan yang tinggi di pasaran terutamanya etak yang telah disalai dengan ramuan khas.
Selain itu, etak merupakan spesies yang menyumbang kepada kegiatan ekonomi penduduk tempatan terutamanya di Kelantan sebagai salah satu makanan yang paling popular bagi penduduk di negeri ini sejak dahulu lagi.
Ia bukan sahaja dihidangkan dalam menu makanan seharian, malah etak salai dijadikan snek pada waktu bersantai bersama keluarga dan rakan.
Etak sama seperti lala atau kepah. Tetapi saiznya lebih kecil dan boleh dimasak bersama sayur, masak lemak, masak rebus dan kebiasaannya etak salai lebih popular.
Kerana keenakan dan kelazatannya itu, etak salai menjadi buruan namun masih ramai yang ragu sama ada etak itu selamat dimakan atau sebaliknya?
Bagi mencari jawapan tersebut, sekumpulan penyelidik dari Fakulti Agro Industri dan Sumber Asli (FASA), Universiti Malaysia Kelantan (UMK) yang terdiri daripada Dr. Lee Seong Wei, Zalina Che Manan, Prof. Awang Soh Mamat dan Dr. Md. Ruhul Amin menjalankan kajian bagi mengkaji tahap kandungan yang terdapat dalam hidupan sungai itu.
Menurut Seong Wei, meskipun etak telah lama dijadikan makanan, namun masih belum ada maklumat pangkalan data mengenai antibiogram dan tahap kerintangan logam berat bakteria yang terdapat pada spesies tersebut.
Beliau yang juga pensyarah kanan FASA memberitahu, satu kajian sedang dijalankan oleh kumpulannya sejak tahun 2010 bagi mengasingkan dan mengenal pasti bakteria yang terdapat dalam etak hidup dan yang disalai.
Selain itu, ia juga bertujuan mencirikan antibiogram dan pola kerintangan logam berat oleh bakteria dalam etak hidup atau etak salai dan seterusnya untuk mencirikan sifat genom bakteria tersebut.
''Etak merupakan spesies pemakan menapis yang boleh dijumpai hidup di dasar sungai yang berpasir seperti di sungai utama Kelantan dan sungai lain di Kelantan termasuk anak sungai dan tali air.
''Antara makanan yang ditapis adalah tumbuh-tumbuhan mikroskopik, fitoplankton dan bahan organik yang terdapat dalam mendapan," katanya.
Masalah pencemaran sungai dan proses penyediaan etak salai khususnya merupakan dua faktor utama yang menyumbang kepada pencemaran dan jangkitan bakteria di dalam etak, sekali gus dianggap sebagai penyebab penyakit gastroenteritis kepada pelanggan.
Daripada kajian yang dijalankan, penyediaan etak salai sangat ringkas kerana hanya melibatkan proses pengasinan etak bersama rempah (bawang putih, garam, jintan, serai, ajinomoto dan halia) sebelum disalai selama 15 hingga 30 minit dan kemudian sedia dimakan.
''Hasil pemerhatian yang dijalankan, etak salai boleh dianggap makanan yang separuh masak dan tidak begitu selamat untuk dimakan," katanya.
Kajian itu katanya, amat penting untuk kumpulan penyelidik mengenalpasti dan menyediakan maklumat tentang tahap antibiotik serta logam berat yang terkandung di dalam etak salai dan etak hidup yang terdapat di negeri Kelantan serta tahap selamat etak dimakan.
Menurut Seong Wei, selain itu pihak UMK juga akan membuat kajian terperinci tentang cara penyalaian etak dengan menggunakan teknologi terkini dan bersih iaitu melalui kaedah Vakum Dry Oven sebagai alternatif.
"Dalam kajian yang dijalankan, kumpulan penyelidik akan bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan bagi memantau tahap keselamatan penggunaan etak salai manakala kerjasama menerusi Kementerian Industri Asas Tani bagi tujuan mempromosikan kaedah vakum dry oven untuk proses penyalaian etak," katanya.
Sementara itu, ketika dimaklumkan hasil keputusan kajian tentang tahap keselamatan etak salai, Seong Wei menjelaskan keputusan penuh kajian penyelidikan masih dalam proses dan jawapan serta maklumat hasil kajian itu akan dilaporkan kepada umum pada penghujung tahun tahun ini

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...